Gyorsabban vagy hosszabban?

Gyorsabban vagy hosszabban?

Gyorsabban vagy hosszabban?

Neked mi a fontosabb, hogy gyorsabb legyél vagy, hogy egyre hosszabb távokat fuss? – adódik a kérdés egy-egy futóverseny előtt. A válaszolók száma szerint két csoport ismerünk: Idő- és  távspecialisták, de azért az átmenet nem egészen éles, sőt….

„Időspecialisták”

A teljesítmény legegyszerűbb mutatószáma az, hogy milyen gyorsan tudsz egy adott távot lefutni. Az időspecialisták pont erre utaznak, egy-egy távot megpróbálnak minél gyorsabban lefutni.  Speciálisan készülnek. Már nem kérdés, hogy az adott távot le tudják-e futni, a fő kérdés az, sikerül-e az egyéni legjobbjukat teljesíteni. Önmagukkal versenyeznek, amit idővel mérnek. Egy amatőr sportoló fejlődésének mindig van ilyen időszaka, hiszen az ember fejlődni szeretne abban, amibe belefog, amit rendszeresen végez.  Persze egy egyéni csúcsnak sok-sok összetevője van nagyrészt az edzésmunka fogja meghatározni mire is képesek, de a fizikai állapot, a táplálkozás, és a külső körülmények hatásait sem szabad figyelmen kívül hagyni. A fejődés pedig a kor előrehaladtával csökken, sőt megáll, ezért is jellemzőbb ez az időszak a kezdő sportolókra, hiszen egy első félmaratoni időeredményt sokkal könnyebb kettő óra alá behozni akár fél órát is javítva, mint mondjuk a kilencvenperces határt percekkel lejjebb faragni.

„Távspecialisták”

Előttem az út, előttem a cél, egyetlen feladatom, végigmenni a pályán becsülettel – mondják a távspecialisták. Őket más célok hajtanak: a távot akarják teljesíteni, amit vagy egyre többször, szeretnének, vagy egyre hosszabbakkal örvendeztetik meg magukat. Kényelmes tempó,  olykor városnézős, beszélgetős időtöltés, jókedv, mosoly, hangorkán amit a futóversenyeket kísérő szurkolói had folyamatosan szolgáltat. Az idővel csak ott kerülnek kapcsolatban, hogy szintidőn belül beérjenek. Bárki aki először vesz részt egy adott távú futóversenyen, ezt a célt kell kitűznie.  

A két csoport tehát folyton változik, dinamikus mozgásban vannak. Nem lehet egyszerre mindkettőbe tartozni. De mi határozza meg, hogy épp melyikben vagy? A célod. Lehet a célod egy adott távon egyéni legjobb lefutása, adódik hát hogy fontos a célbaérkezési idő. Ezért viszont küzdeni kell, edzéstervvel, vagy akár edzővel. Ha viszont csak egy jó élmény szeretnél, átélni azt amit egy-egy élsportoló élhet át a sporteseményeken, megízlelni milyen az amikor belülről nézel kifelé, és a kordonon túl neked szurkolnak, akkor mindenképpen a táv az elsődleges, és a célbaérés öröme. Lehet így is, vagy úgy is a lényeg úgyis a mozgásban van. Persze a teljesítmény között van némi eltérés, de a teljesítés mindkettő csoportban megvan, befutóérem  is jár érte.
Egy évben két csúcsformát lehet időzíteni, amikor egyéni csúcsot tudsz futni, a többin marad a tisztes helytállás. Más-más felkészülési tervvel kell nekivágni, annak amit elterveztél, de egy biztos, mindkettőhöz kell motiváció, ami fenntartja az edzéseid rendszerességét, és az egészségesebb, mozgásban gazdag életedet egészíti ki!