You are currently viewing Az idő másik oldala
Watching time (by Madison Moore)

Az idő másik oldala

Elmélkedés arról, mennyi időt is vesz el valójában a sportolás

Edző: Mennyi időd van edzeni?
Sportoló: 10 óra hetente
Edző: Bruttó vagy nettó?
Sportoló: Ezt most hogy értsem?

Az alábbi párbeszéd kivétel nélkül mindig lezajlik akkor amikor valakinek a felkészítéséről beszélgetek. Az általam feltett kérdésre pedig ritkán jön a válasz. Talán, mert az idő ilyen jellegű megközelítésébe kevesen gondolnak bele.

A nettó idő tulajdonképpen az amit edzéssel töltesz, amit az óráddal általában rögzítesz, az első karcsapástól, pedálfordulattól és lépéstől az utolsókig. Az edzések elvégzése azonban nem úgy van hogy kilépsz az ajtón és már futsz, úszol vagy kerékpározol. Minden edzést megelőz az edzéshelyszínre való odautazás, átöltözés, ráhangolódás, bemelegítés, edzések végével pedig a levezetés, vetkőzés, zuhanyzás, visszatöltés stb. tevékenységekre kell időt fordítani. Ezek a járulékos idők. A bruttó idő a nettó idő és a járulékos idők összege, vagyis az amit valójában a sportágadra fordítasz.

Nézzük meg kicsit konkrétabban, egy triatlonistánál ezek hogyan alakulnak.

Megjegyzés: Az átöltözésre, a bemelegítésre a levezetésre és a nyújtásra mindenhol azonos időkkel kalkuláltam, persze ezek eltérhetnek nemenként, és egyénenként de a nagy átlag valahol ezek az időtartamok között mozognak.

ÚSZÁS

A “legidőigényesebb”, majdnem háromszor annyi időt vesz el az egy órás edzés, bruttóban. Uszoda nincs minden sarkon, a helyszín adott. Az edzés utáni idők kicsit hosszabbak, mint a többi sportnál.

Uszoda megközelítése:30p
Átöltözés:15p
Bemelegítés: 10p
Úszóedzés (nettó):60p
Levezetés, nyújtás:10p
Átöltözés, zuhany, hajszárítás: 20p
Hazautazás: 30p
Összesen (bruttó): 2ó 55p
ARÁNY (bruttó/nettó): 291,67%
ÚSZÁS

KERÉKPÁR

A bruttó idő majdnem másfél szerese a nettó időnek, ez az arány csak javul ha két óránál hosszabb edzésekkel számolok. Rontja viszont a képet hogy a közlekedési szabályok miatt, már maga a edzés is hosszabb a piros lámpás meg-meg állásokkal.

Átöltözés:15p
Bemelegítés: 10p
Kerékpáros edzés (nettó):120p
Levezetés, nyújtás:10p
Átöltözés, zuhany: 20p
Összesen (bruttó): 2ó 55p
ARÁNY (bruttó/nettó): 145,83%
KERÉKPÁR

FUTÁS

Futásnál majdnem a kétszerese a járulékos idő. Ha pályaedzés, akkor tovább növekedik az oda és visszaúttal, pedig azt gondolná az ember hogy mennyire “időtakarékos” lehet a kapuból indulni, és ide meg is érkezni.

Átöltözés:15p
Bemelegítés: 10p
Futó edzés (nettó):60p
Levezetés, nyújtás:10p
Átöltözés, zuhany: 15p
Összesen (bruttó): 1ó 50p
ARÁNY (bruttó/nettó): 183,33%
FUTÁS

ERŐSÍTÉS

Kizárólag az otthoni erősítéseket számoltam, a legkisebb ráfordítási időkkel. Ha az ilyen jellegű edzések miatt a sportoló még edzőtermeket is látogat, akkor az arány megegyezhet az úszóedzések háromszoros bruttó idejével.

Átöltözés:6p
Bemelegítés: 10p
Erősítő edzés (otthon):45p
Levezetés, nyújtás:10p
Átöltözés, zuhany: 10p
Összesen (bruttó): 1ó 21p
ARÁNY (bruttó/nettó): 180,00%
ERŐSÍTÉS

Átlagosan tehát majdnem a duplája (199 %) a nettó és a bruttó idő közötti különbség, vagyis egy 12 órás edzéshét valójában 24 órát (egy teljes napot, a hét 1/7-ed részét) elveszi a heti 168 órából!!!

Abból a 168 órából ahol alvásra a napi 8 órával 56 óra, a nettó napi 8 órás munkavégzéssel 40 óra leesik, vagyis a fennmaradó 72 órában kell megoldani az összes többi teendőnket, beleértve az edzéseket is. Ide kerül a munkába járás, a családra fordított idő, a reggeli készülődés, az aktív pihenőidő, a szociális életünk és még sorolhatnám kinek mi. (pld egy profi triatlonista éves nettó idejéről korábbi cikkemben már értekeztem)

Jó ezekkel a bruttó időkkel is tisztában lenni, amikor sportcélt választasz, és időt próbálsz teremteni edzéseidre. Az “idősporolás” pedig nem jelenti azt hogy ezekből teljesen elhagysz. A szervezet nem felejt, és a be valamint a levezetés hiánya, a regenerációs tevékenységek mellőzése (SMR, és nyújtás) előbb vagy utóbb túlterhelést fognak okozni, ami egyenes út a sérüléshez.

A bruttó idők lefaragására sok-sok egyéb megoldást születhet:

  • tervezd meg előre a napodat, és az edzések helyét
  • eszközszükségletet (ruházat, frissítés) készítsd ki előre
  • kösd össze a kellemest a hasznossal – munkába futás, vagy hazafutás (amennyiben megoldható)
  • regenerációs tevékenységek végezheted családi körben is (pld. hengerezés filmézés közben)
  • család bekapcsolása a sportolásba (futóbabakocsi, amíg a gyerek sportol-a szülő is, páros futás)

„Az idő, amit a rózsádra vesztegettél: az teszi olyan fontossá a rózsádat.” áll a Kis Hercegben. Hasonlóan: az idő amit a sportra fordítasz, az teszi fontossá számodra. Gazdálkodj időddel okosan, és láss mögé a számoknak. A járulékos idők nem igen változnak, de az hogy mennyit tudsz kiszakítani saját életedből, úgy hogy megmaradjon az élethelyzetednek megfelelő egyensúly az már csak rajtad múlik. A hangsúly pedig az egyensúlyon van!